Sobota, 1 října, 2022
aktualne

Špecifiká finančného riadenia e-shopu

on

Finančné riadenie má svoje špecifiká vo všetkých odboroch. Pokiaľ podnikáte v jednom segmente a chcete do svojho podnikateľského portfólia pridať e-commerce, je potrebné počítať s trochu iným prístupom ku cashflow, než ste možno zvyknutí. Aké sú špecifiká finančného riadenia pri online predaji?

Vratky

Pokiaľ máte kamennú predajňu s vráteným tovarom sa tiež pravdepodobne stretávate. V prípade e-shopov sa jedná o väčšiu premenu už len kvôli 14-dňovej lehote na vrátenie bez udania dôvodu. Zákazník si nemá šancu danú vec ohmatať a nemusí spĺňať jeho predstavy a podobne. Pokiaľ sa situáciu neprispôsobíme včas, môžu mať vratky na cashflow veľmi negatívny vplyv.

V prvom roku podnikania v e-shope budú vratky variabilným nákladom, s ktorým toho veľa neurobíte. Po roku už však budete mať jasnú predstavu, koľko percent tovaru sa vráti, vďaka čomu vratky môžete presunúť do fixných nákladov, takže už vám cashflow nerozhodí.

Logistika

Pre e-shop je funkčná logistika úplným základom fungovania. Pokiaľ zaškobrtnete v tomto ohľade raz, zákazník sa vám možno vráti, druhýkrát už prejde ku konkurencii. Niet divu, že veľké e-shopy práve do logistiky investujú stámilióny.

Do logistiky patrí nielen skladovanie a doručenie tovaru zákazníkovi, ale aj:

· prenájom vhodného skladového priestoru,

· naskladnenie tovaru,

· kontrola tovaru,

· obalové materiály a doprava,

· spracovanie reklamácií a dobierok,

· manipulačná technika,

· softvér pre riadenie skladových zásob,

· schopnosť prispôsobiť sa sezónnym výkyvom (brigádnici, väčšie skladové priestory, schopnosť doručiť tovar včas aj pri návale objednávok).

Logistiku môžete delegovať na externé spoločnosti, menšie e-shopy však väčšinu spomínaného zvládajú lepšie či horšie sami. Rovnako ako pri vratkách aj logistika môže byť v niektorých ohľadoch na štarte variabilným nákladom, ale aj tu rýchlo prídete na to, s akým množstvom financií počítať.

Logistika môže stáť za úspechom aj pádom vášho e-commerce projektu, preto by ste ju rozhodne nemali podceniť.

Marketing a analýza

Bez znalostí online marketingu to v segmente e-commerce rozhodne nepôjde. Úspech e-shopu stojí z veľkej časti práve na marketingových aktivitách a ich analýze.

Či už sa budete venovať marketingu sami alebo najmete špecialistu, vždy to bude stáť peniaze. Rovnako ako v predchádzajúcich bodoch aj pri marketingu platí, že na začiatku spadá do variabilných nákladov, ale pomerne rýchlo prídete na to, koľko sa vám oplatí investovať a táto čiastka sa do vášho cashflow zapíše ako fixná.

Čo všetko si pod marketingom predstaviť? PPC reklama, vďaka ktorej sa o vás potenciálny zákazník dozvie, sociálne siete na budovanie vzťahov, obsahový marketing, copywriting, ale aj UX či komunikácia so zákazníkom po všetkých stránkach.

Marketing môže byť dokonca aj spôsob, akým tovar zabalíte a ako komunikujete s nespokojným zákazníkom.

Ako skrotiť e-shopové cashflow?

Variabilných nákladov je v e-commercii – a hlavne v začiatkoch – skutočne veľa. Ako s cashflow pracovať, aby ste mali financie svojho projektu skutočne pod kontrolou, a to za všetkých okolností?

Pripravte sa na sezónu.

Čo to znamená?

· Pripravte si pred Vianocami dostatočné skladové zásoby.

· Počítajte v rozpočte s peniazmi na brigádnikov v oblasti logistiky, expedície i logistiky.

Mohlo by Vás zajímat

Potrebujete spoľahlivý program na mzdy? Vyskúšajte obľúbené Mzdy Komplet o Vemy.